Čo urobiť, aby divák od môjho videa NEušiel hneď na začiatku?

Dostane sa ku mne video. Pútavý názov. To ma zaujíma! A video má len 3:45 min. Super. Kliknem.

10 sekúnd, bla bla bla. 20 sekúnd, bla bla bla, 30 sekúnd, bla bla bla.

Samá omáčka. Furt neviem o čom autor točí. O čom to bude. Aký osoh z toho budem mať ja.  Urobím smrteľný klik. Odchádzam.

video-smrtelny-klik

Poznáte to? Mne sa to stáva často. Od takéhoto videa odchádzam s pocitom jemného rozladenia. „Stratila“ som čas a dozvedela som sa len to, že autor nedodržal základné psychologické pravidlo: ZAUJAŤ HNEĎ NA ZAČIATKU.

Napriek tomu, že video má lákavú minutáž = je dostatočne krátke. Napriek tomu, že názov je skvelý. Napriek tomu som nevydržala, kým sa dostal k podstate. Kým mi dal dostatočne jasný dôvod na to, aby som zostala.

Čo je teda dôležité pre mňa ako autora videa, aby divák zostal a dopozeral moje video až do konca?

fear-in-the-eye-1549016

Niekoľko faktorov:

Pútavý názov.

Čas – dĺžka videa.

Uvádzacia veta.

Tvár autora.

V tomto popísanom prípade boli prvé 2 faktory dodržané. A aj ten štvrtý – videla som tvár autora. Aj tak som zdrhla 🙂 Chýbal tretí – najdôležitejší faktor. Hneď na začiatku som sa nedozvedela ČO JA Z TOHO BUDEM MAŤ, keď vydržím.

Diváka NEzaujímate Vy. (Ja – autor videa.) Diváka zaujíma to, čo z toho bude mať ON. Aký prínos pre neho bude mať, keď venuje čas Vám, Vášmu videu. Tak mu to treba povedať HNEĎ NA ZAČIATKU. Hneď na začiatku ho treba zaujať jasne formulovanou vetou, ktorá mu odpovie na otázku: Mám to pozerať ďalej?

Poďme sa mrknúť na jednotlivé faktory po poriadku:

1. PÚTAVÝ NÁZOV

video-putavy-nazov

Je dôležitý. Veľmi dôležitý. Prvý predpoklad, aby divák zbystril pozornosť. Aby mal chuť kliknúť práve na Vaše (moje)video.

A okrem toho, že má byť zaujímavý, mal by obsahovať ešte aj kľúčové slová Vašej expertnej oblasti. Kvôli SEO, kvôli lepšej dohľadateľnosti videa. Leboooo – keď niečo hľadáte na youtube alebo googli – aké slová dávate do vyhľadávača?  Názov videa by mal byť taký, aby práve toto video vyskočilo človeku, ktorý hľadá odpoveď na otázku, ktorú riešite v tomto videu.

video-sexi-nazov

NÁZOV MUSÍ BYŤ SEXI PRE DIVÁKA AJ UJA GOOGLA.

 

2.  DĹŽKA VIDEA

time-is-money-1-1064585-m

Čas je najvzácnejšia komodita. Čím kratšie, tým lepšie. Psychologická hranica je 5 minút. A stále sa skracuje. 

Ešte prednedávnom som kľudne vypozerala aj 15-20 minútové video. Dnes už uvažujem, či kliknem na 5-minútové. Ale na 2-3 minútové si čas nájdem. Tiež to tak máte. Mám pravdu?

Tak ako autor videa robím všetko pre to, aby som sa zmestila do 2-3 minút. My, ukecané baby to máme ťažšie :), ale pri troške snahy sa mi to väčšinou podarí. Výnimku tvoria hand made návodové videá. Tam je znesiteľné aj 5-10 minút. Ale viac podľa možnosti nie.

video-dlzka-cas

ČÍM JE VIDEO KRATŠIE, TÝM MÁM VÄČŠIU ŠANCU, ŽE DIVÁK NA VIDEO KLIKNE. Že obetuje svoj čas a venuje mi pozornosť.

3. UVÁDZACIA VETA.

video-zaujať-benefit-riešenie

Najdôležitejšia vec, ktorú treba na začiatku videa povedať. Do jednej vety zmestiť

  • O čom video bude (= aký problém idem riešiť)
  • Čo z toho divák získa (= benefit pre diváka).

Niekedy sa to nedá zmestiť do jednej vetičky. Niekedy aj ja potrebujem 2-3 vety, aby som sa jasne a stručne vyjadrila. Ak to urobím dobre, divák zostane (v prípade, že hľadá presne toto). Ak presne toto nehľadá, odíde s dobrým pocitom. S pocitom vďačnosti, že ho neoberám o čas.

Zaujať hneď na začiatku. To je alfa a omega. To je spôsob, ako diváka presvedčím, aby zostal.

Ak k tomu pridám aj niečo navyše …. na zvýšenie záujmu, o to lepšie pre mňa. Môže to byť kratučký príbeh (ale fakt kratučký – 1-2 vety!) zaujímavé oblečenie, líčenie, pomôcka. Kreativite sa medze nekladú. 

Ale pozor! Nič nasilu! Radšej nevymýšľať zbytočné somariny, ak mi to nejde ľahko a prirodzene. Geniálne veci sú jednpoduché, tak odporúčam NEkomplikovať. Čím jednoduchšie, tým lepšie.

V praxi „to navyše“ môže vyzerať aj takto: Využijem akuálnu SITUÁCIU. Napríklad – som sa práve vrátila z nejakej akcie, kde som sa niečo dozvedela a chcem sa o to podeliť 🙂 Ako som to urobila ja v tomto videu:

Tu platí ešte jedno špecifikum. Je to hand made návodové video. Pri návode treba VŽDY VŽDY VŽDY aj ukázať ten výsledok. Teda ten benefit pre diváka. Teda hotový výrobok.

Preto pri hand made návodových videách najprv vyrobím vecičku ešte pred natáčaním. Aby som ju hneď na začiatku mohla ukázať divákovi. Ak dokážem zhmotniť benefit, ktorý divák z videa dostane, je to ideálny stav.

Ak dokážem vymyslieť hmotnú podobu výsledku osobného motivačného videa, je to fantastické. V tomto prípade ale treba byť naozaj mega kreatívny. A niekedy to proste nejde – ukázať aj očiam, čo bude výsledkom riešenia, ktoré cez video ponúkam. Každopádne pri hand made videu je to nutnosť.

video-vysledok-benefit

DIVÁK CHCE HNEĎ NA ZAČIATKU VEDIEŤ, ČO Z TOHTO VIDEA ZÍSKA.

 

4.TVÁR AUTORA

img_clanky_strach

Predstavte si, čo sa deje v hlave diváka. Pozrite sa na svoje dielo – svoje video očami diváka.

“ Predstav si, že ak tvár neukážeš, divákovi po celú dobu videa behajú v hlave myšlienky – má celkom príjemný hlas, ktovie či je blondína lebo brunetka?…. a podľa hlasu by som tipla tak na 25-30 rokov…ktovie aká je stará?…. a prečo neukáže tvár? čo má dlhý nos alebo čo?

Vyzerá to ako blbosť, ale presne takto funguje ľudský mozog – premýšľa, domýšľa si, hľadá odpovede…a nesleduje postup s plnou pozornosťou. Keď sa ukážeš, predstavíš seba hneď na začiatku, škriatok Hútajko v hlave diváka je nakŕmený a neotravuje ho zbytočnými otázkami. Môže sa plnou pozornosťou sústrediť na to, čo hovoríš.“

ako-natocit-video-komplet-manual

Citácia z e-booku Kompletný manuál Ako natočiť video rýchlo a jednoducho. Tieto písmenká nájdete v bonuse Ako natočiť hand made video na str. 107.

Ale platí pre všetky typy videí, kde Vaša tvár nie je na obrazovke. Vždy je dobre na pár sekúnd ukázať svoju tvár na začiatku a na konci videa. Aj keď počas celej doby kamera sníma ruky alebo monitor s prezentáciou.

DIVÁKA ZAUJÍMA MENO A TVÁR AUTORA. Preto ukázaním svojej tváre hneď na začiatku dokážete zvýšiť šancu, že divák zostane pozerať. A tiež pomocou vlastnej tváre a mena budujete svoju video značku a dôveru.

AVN16

A vybudovaná DÔVERA = ďalšie Vaše video si divák rád vyhľadá a rád si ho pozrie až do úplného konca. A potom sa stane Vašim stálym divákom a následne fanúšikom, možno klientom, možno dokonca osobným priateľom. 

Tak šup šup natočiť hneď teraz nejaké video. Nech máme tých priateľov čoraz viac 🙂

 

Páčili sa Vám tieto písmenká? Kliknite a zdieľajte. Ďakujeeeeeem.

 3sipky-dolu-cervene

Miriam Štolfová

Je expertkou na vedomú kreativitu a osobné motivačné videá ♥ ☼ ❀ ✂ ♥ Prepája kreativitu s osobným rozvojom a cez videá posiela do sveta.......✈ Už niekoľko rokov si žije svoj "Luxusný kreatívny život">>>

Učí ľudí využívať kreativitu v každej oblasti života, každý deň. Ako vďaka kreativite pritiahnúť do bežného života viac šťastia a radosti spísala do e-booku Návod na výrobu šťastného človeka za 21 dní>>>

Je autorkou viacerých kreatívnych projektov, pri ktorých využíva potenciál videa. Objavila spôsob, ako natočiť video rýchlo, jednoducho a s minimom techniky. Kompletný manuál nájdete v pripravovanom e-booku Ako natočiť video rýchlo a jednoducho>>> Ako našla tento spôsob a ako inšpiruje iných postaviť sa pred kameru a deliť sa o poklady ukryté v sebe čítajte tu>>>

Komentáre